Eploitatie HSL traject

Eploitatie HSL traject

Ongelezen berichtdoor Bastiaan » Wo 12 Jun 2013, 15:38

Hallo allen,
Heel actueel en door bijna iedereen op de voet gevolgd, het debacle met de door Nederland "aangeschafte" hogesnelheidstrein de V250. Zowel de NS als de regering heeft inmiddels laten blijken niet meer verder te willen met de de V250. Dat is 1 probleem minder.....maar dat betekend ook een nieuwe uitdaging.
Graag wil ik hier een discussie opstarten met als aanvangsvraag: Op welke wijze zou jij het openbaar vervoer over de hsl organiseren als je uitgaat van de volgende kaders:
1 januari 2014 rijd ieder uur een trein tussen Amsterdam en Antwerpen en vice versa.
Er is géén nieuwe hogesnelheidstrein beschikbaar,wel mag bestaand materieel omgebouwd worden, echter de ombouw moet zo zijn dat deze op eenvoudige wijze weer terug te draaien is.

Voorbeeld: we vergunnen op korte termijn een traject aan een private ondernemening (bijv. Syntus) en het materieel dat daarbij vrij komt maken we geschikt voor het berijden van de HSL.
misschien staat er nog ergens materieel in een schuur dat eenvoudig geschikt gemaakt kan worden?!?
Ik hoor graag jullie reacties....

Gr. Bastiaan
Gebruikers-avatar
Bastiaan

Expertisegebied 1: Onderhoudsmanagement
Expertisegebied 2: Engineering rolling stock

Re: Eploitatie HSL traject

Ongelezen berichtdoor Sander Arentsen » Za 15 Jun 2013, 18:35

Beste Bas, ik heb naar aanleiding van de door jou geplaatste uitdaging daar eens over nagedacht.

Het idee dat in mij opkomt, is dat ik wel graag zou zien dat we een keer concurrentie op het spoor krijgen ipv concurrentie óm het spoor. Dat zou kunnen door niet één partij te laten rijden, maar meerdere. Als consument kan ik dan ineens kiezen om bijv. lux en snel en duur naar Brussels te gaan, of juist als ik wat minder kritisch ben, metwat minder beenruimte, meer stops, buiten de spits maar wel goedkoper te reizen. Ik denk dat dat organisatorisch prima kan. Bijvoorbeeld we laten de Belgen met de Eurostar gaan, ander tijdpad voor mijn part de Thalys waar ze het over hebben. Maar evengoed in alweer een ander pad rijdt Syntus onder weer andere condities.

Maar nu de business case... want daar wil ik ook wat over kwijt.

NS betaalt meen ik 141 MIO Euro per jaar voor de concessie, en hebben daar een tijdelijke tegenslag korting van 41 MIO op. Uitgaande van de 141, dat is zo'n beetje vier ton per dag. Er wordt veel gesproken over 12 treinverbindingen per dag (retour) dat zijn 24 treinen, dat is dus per trein een 'tol' van 400k / 24 = 17.000 euro. Neem ICR rijtuigen als uitgangspunt, die hebben gemiddeld gezien 75 zitplaatsen per bak (59 1e klas, 80 2e klas). Gaan wij uit van 10 bakken en een mooie bezetting van 75% door het hele jaar heen, dan zijn dat 750 reizigers per trein die samen sowieso die 17.000 euro moeten opbrengen. Dat is al 22,50 euro de man. Ik vind dat veel, want met minder reizigers loopt dat gauw verder op.

Maar is dat veel? Aanleg en kosten beheer bij Infraspeed kosten de staat in 25 jaar ongeveer 10 miljard. Dat is 400 MIO per jaar. Dus de 'tol'van 22,50 euro per persoon per rit is eigenlijk veel te weinig, had 75 euro moeten zijn...

Enfin, deze sigarendoos berekening gemaakt te hebben, blijf ik het een leuke optie vinden om meerdere vervoerders toe te laten op de HSL Zuid. Ik ben benieuwd naar de diversiteit aan formules en achterliggend ondernemerschap die we dan kunnen gaan ervaren. Ik kan mij voorstellen dat er een partij bij zal zijn die net als de airlines gaan werken met flexibele tarieven, afhankelijk van de momentane vraag en (over)capaciteit!

Bas, moeten we al gaan bieden op de aan de kant gezette V250-treinstellen? Maken we een midspeed boemel van met een mooi website'tje a la Ryan Air bij ;-)
Gebruikers-avatar
Sander Arentsen

Expertisegebied 1: Ondernemen obv winwinwin
Expertisegebied 2: Duurzaam denken en doen

Re: Eploitatie HSL traject

Ongelezen berichtdoor Bastiaan » Do 17 Okt 2013, 16:57

Hey Sander,

Ik ben inmiddels aan het denken of het niet handig is om het 'lijntje' Amsterdam Schiphol-->Berlijn te gaan berijden met de V250. Deze lijn wordt nu bereden door een locomotief en losse rijtuigen, in Bad Bentheim ander locje ervoor plaatsen omdat "ons" locje de Duitse bovenleidingspanning niet aan kan. Bijkomend is dat de rijtuigen die gebruikt worden zo 'lek' zijn als een mandje en totaal niet aerodynamisch zijn en dus erg 'schadelijk' qua energieverbruik. Misschien moeten we eens kijken of we dat lijntje niet kunnen/mogen exploiteren. Kopen we die V250 voor de oud ijzerprijs op, pleuren we er een LZB module in en gassen maar.
grtz
Gebruikers-avatar
Bastiaan

Expertisegebied 1: Onderhoudsmanagement
Expertisegebied 2: Engineering rolling stock

Terug naar Transport/Logistiek